پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

محمد حسن گودرزی : موسیقی از جمله هنرهایی است که می تواند به شدت بر احساسات شنوندگان تاثیرگذار باشد و احساسات آنها را چه مثبت و چه منفی آشکار کند. اما این موضوع دو طرفه است و نوازندگان و هنرمندان موسیقی هم ممکن است تحت تاثیر آثار خود قرار بگیرند. این امر در مورد سبک هایی موسیقی که به طور عمده مسائل جامعه و به نوعی موسیقی اعتراضی را ترویج می دهند بیش از سایر سبک های موسیقی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.

موسیقی راک و موسیقی متال از جمله سبک های موسیقی هستند که به خاطر ریتم، نوازندگان خاص و مضامین اعتراضی با طرفداران خاص خود شناخته می شود. با این همه نوازندگان و فعالان این نوع موسیقی هم از تاثیرات سبک خود مستثنی نیستند. نوازندگان راک و متال شهرت خود را برای ساختار شکنی ، بازی نکردن طبق قوانین را دارند و گاها تحت تاثیر موسیقی ساخت خود قرار گرفته و مرتکب برخی از جنایات می شوند که گاهی غیرقابل تصور هستند.

در واقع می توان گفت که تاثیرات مخرب احتمالی این سبک از موسیقی بیش از سایر سبک های دیگر این هنر است. این رفتارها گاهی آنقدر عجیب می شوند که برخی موسیقی راک و متال را خطرناک و شیطانی می دانند. به طور کلی سبک های موسیقی راک و متال یکی از سبک های همواره داغ و بحث برانگیزتر موسیقی بوده است که گاها با خشونت نیز آمیخته شده است و به غیر از طرفداران موسیقی راک بیشتر افراد اشعار آنها را خشن و ناهنجار می دانند.

وب سایت LISTVERSE نگاهی داشته به 10 موسیقیدان راک و متال که مرتکب قتل شده اند.

 

10- جیم گوردون (Jim Gordon)

 

جیم گوردون موسیقیدان و نوازنده درام در گروه Derek and the Dominos بود و شهرت بسیاری به دلیل اجرای برنامه در کنار جورج هریسون ، جو کوکر ، جان لنون ، استیلی دن ، آلیس کوپر ، بیچ بویز و مانکی داشت. گوردون از اسکیزوفرنی تشخیص داده نشده رنج می برد و تا دهه 1980 مجبور شد از موسیقی حرفه ای خود دست بکشد ، زیرا سلامت روانی وی رو به وخامت رفت. گودرون صداهایی را در سر خود شنید و رفتار خود تخریبی به نمایش گذاشت.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

در تاریخ 3 ژوئن 1983 ، گوردون در یک حمله اسکیزوفرنی ، مادر خود ، اوسا ماری گوردون 72 ساله را به طرز فجیعی به قتل رساند. وی قبل از اینکه با ضربات چاقو به قتل برسد با چکش له شده بود. گوردون ادعا کرد که صداهای موجود در سر او باعث شده که او این کار را انجام دهد. گوردون به حبس ابد در یک زندان مختص بیماران روانی بستری شد. گوردون بعدها به یاد آورد "وقتی جنایت را به یاد می آورم ، بیشتر شبیه  خواب است. فکر می کردم خود واقعی من در یک هواپیما است و من در حال خواب دیدنم."

 

9- گروه Beasts Of Satan

 

این گروه موسیقی هِوی متال ایتالیایی در شهر بوستو آریتزیو (Busto Arsizio) نزدیک شهر میلان فعالیت می کرد. این گروه سه قتل را در ارتباط با مراسمی آئینی انجام داد. در سال 1998 ، به دنبال یک شب پر رفتارهای غیرعادی و نامعقول به همراه مصرف مواد مخدر و موسیقی هِوی متال در جنگل ، این مهمانی در نور کامل ماه به خون کشیده شد. دختری به نام کیارا مارینو نوزده ساله با ضربات چاقو و همراه 16 ساله اش ، فابیو تولیس ، در حالی که سعی در نجات او داشت ، با چکش به قتل رسیدند.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

در ژانویه 2004 ، دختر دیگری به نام ماریانژلا پژوتا ، با شلیک کشته شد و اعتقاد بر این است که هنگام دفن او هنوز زنده بود. انگیزه فرضی این بود که او خیلی از اسرار گروه را می دانست. آندریا ولپ که با این دختر ارتباط نزدیکی داشت  به 30 سال در زندان محكوم شد و یكی دیگر از اعضای گروه ، پیترو گوئریری (در تصویر بالا) به دلیل ایفای نقش در این قتل های وحشیانه ، به 16 سال زندان محكوم شد.

بازرسان هنوز بر این باورند که تعداد قربانیان واقعی به 18 نفر می رسد ، و این بر اساس بسیاری از موارد مشکوک دیگر ، از جمله خودکشی های شش عضو سابق گروه است.

 

8- وارگ ویکرنس (Varg Vikernes)

 

نوازنده سبک بلک متال نروژی وارگ ویکرنس در سال 1993 به جرم قتل گیتاریست گروه Mayham به نام یورونیموس(Euronymous) محکوم شد. اعضای گروه Mayham وارگ را به آتش زدن سه کلیسای مسیحی متهم کردند که وی انکار کرد ، هرچند که وی از آتش زدن این کلیسا ها دفاع کرد. در سال 1991 ، وارگ به یکی از تأثیرگذارترین موسیقیدان های سبک بلک مِتال تبدیل شد که پس از جدا شدن از گروه با پروژه موسیقی خود به نام Burzum ، به اجرای برنامه پرداخت. این امر منجر به ایجاد تنش در گروه و اختلاف نظر در مورد حق امتیاز موسیقی شد.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

وارگ، یرونیموس که نام واقعی وی اویستاین آرسِت (Oystein Aarseth) بود را با ضربات چاقو در آپارتمانش به قتل رساند. وارگ ادعا کرد که این کار را در دفاع از خود انجام داده زیرا شنیده بود که یورنیموس قصد داشت با استفاده از  اسلحه بیهوشی او را بی حس و بعد از شکنجه به قتل برساند. وارگ در مصاحبه ای برای فیلم مستند "تا زمانی که نور از ما بگذرد" (Until the Light Takes Us) ، گفت: "اگر او درباره همه و هر کس صحبت می کرد ، من آن را جدی نمی گرفتم. اما وی این طرح را فقط به یك گروه منتخب از دوستان گفت و یكی از آنها به من گفت. "

وارگ به 21 سال زندان محكوم شد ، اما در سال 2009 به طور موقت آزاد شد.

 

7- کیت مون (Keith Moon)

 

کیت مون، درامر گروه THE WHO در سال 1970 متهم به قتل راننده و محافظ 24 ساله خود به نام کورنلیوس بولاند (Cornelius Boland) شد. ماجرا از انجایی آغاز شد که مون به همراه همسر و دوستان خود از یک بار واقع در هرتفوردشایر خارج شد و ناگهان مورد حمله تعدادی از اوباش کله پوستی قرار گرفت. در حالی که اوباش سعی داشتند خودروی مون واژگون کنند، بولاند از خودرو پیاده شد و مون در حالی که مست بود، کنترل خودرو را در اختیار گرفت اما اوباش او را جلوی خودرو انداختند و همین امر باعث مرگ وی شد.

با وجود اینکه مون اعتراف کرد که در جرائم رانندگی در حالت ناهشیاری ، رانندگی بدون گواهینمامه و رانندگی بدون بیمه ، مقصر است ، دادگاه در مورد هر سه اتهام به مون تخفیف داد. قاضی به مون گفت: "شما چاره ای جز این نداشتید كه همان طور که اتافق افتاد عمل كنید و از نظر اخلاقی هیچ تقصیری ندارید." افراد نزدیك به ستاره راك فاش كردند كه وی در طول عمر خود از كابوس رنج می برد. در سال 1978 ، مون در سن 32 سالگی در اثر بلع 32 قرص کلومتریازول ، که برای درمان علائم ترک الکل استفاده می شود ، درگذشت.

 

6-وینس نیل (Vince Neil)

 

در 8 دسامبر سال 1984 ، درامر گروه Hanoi Rocks به نام رازل (Razzle) هنگام مسافرت در اتومبیلی که توسط وینس نیل خواننده گروه Motley Crue رانده می شد، کشته شد.این اتفاق وقتی رخ داد که Razzle ، با نام واقعی نیکلاس دینگلی (Nicholas Dingley) ، هنگامی که با نیل از یک مهمانی در هالیوود به طرف یک فروشگاه مشروبات الکلی می رفتند. نیل که به علت نوشیدن زیاد، نامتعادل بود ، کنترل خود را از دست داد و با یک وسیله نقلیه دیگر در جاده برخورد کرد. رازل تنها قربانی این تصادف بود که زنده نماند.

نیل به 30 روز زندان محکوم شد اما به دلیل رفتار خوب به او آزادی داده شد. او گفت: "من یک چک 2.5 میلیون دلاری به خاطر کشته شدن رازل نوشتم. باید به زندان می رفتم. قطعاً باید به زندان می رفتم. اما من 30 روز در زندان به سر بردم. خوردم و خوابیدم. این قدرت پول را نشان می دهد." وی در سال 2001 فوت کرد.

 

5- فیل اسپکتور (Phil Spector)

 

فیل اسپکتور تهیه کننده مطرح موسیقی است که بیش از هر چیزی به خاطر ترانه های شماره یکی مانند To Know Him Is To Love Him از تِدی بیر و چند آهنگ دیگر از خوانندگانی مانند جرج هریسون معروف است. سپس ، صبح 3 فوریه 2003 ، همه چیز تغییر کرد وقتی که جسد بازیگری 40 ساله به نام لانا کلارکسون در یک صندلی با یک نشانه شلیک به دهانش در عمارت اسپکتور واقع در کالیفرنیا پیدا شد.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

به گفته دادستان ، در پی یک شب نوشیدن سنگین ، ساعت 5 صبح کلارکسون سعی کرد از عمارت خارج شود ، اما اسپکتور خشمگین شد و علاوه بر قتل، دندان هایش را در سطح زمین پخش کرد. به دادگاه گفته شد که لانا "تازه ترین مورد از زنانی بیشماری بوده که فیلیپ اسپکتور از آنها سوءاستفاده کرده بود." ، هیئت منصفه وی را به جرم قتل درجه دوم گناهکار شمرد و وی به 19 سال حبس ابد محکوم کرد.

 

4-برتراند کانتات (Bertrand Cantat)

 

برتراند کانتات خواننده گروه Noir Desir به عنوان "جیم موریسون راک فرانسوی" شناخته می شد. "در سال 2003 ، او رابطه ای را با یک بازیگر زن به نام ماری ترینتیگانت (Marie Trintignant) آغاز کرد. در یک هتل در کشور لیتوانی، وی و ماری بر سر یک پیام کوتاه تلفن همراه شروع به مشاجره کردند. کانتات گفت که او چند بار به ماری سیلی زده و وی را به روی تخت انداخت. با این حال ، کالبد شکافی نشان داد که وی 19 ضربه به سرش وارد کرده است که این امر باعث آسیب جبران ناپذیر مغز ماری شده است.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

در سال 2007 ، او به طور موقت آزاد شد و تلاش کرد تا حرفه خود را از سر بگیرد. با این همه یک دادخواست آنلاین برای جلوگیری از اجرای نمایش انفرادی در جشنواره Papillons de Nuit در نورماندی تقریباً 75 هزار امضا به دست آورد. در این طومار آمده است: "با دعوت از برتند کاتانت ، شما خشونت خانگی و خشونت علیه زنان را محکوم می کنید." مادر ماری در مصاحبه ای گفت: "او به هیچ وجه مبلغی پرداخت نکرد. او باید 20 سال در زندان می ماند. به نظر می رسد همه تعداد ضربات ماری را فراموش کرده اند. "

 

3- جو میک (Joe Meek)

 

جو میک یکی از تاثیرگذارترین مهندسان صدا در تمام دوران به حساب می آمد. در سال 2014 ،وب سایت موسیقی  NME میک را به عنوان بزرگترین تهیه کنندگان همه زمان ها خواند و او را به عنوان " فردی با تلاش برای رسیدن به ایده های جدید و در جستجوی صدای كامل" معرفی كرد.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

میک هرگز شخصاً چنین افتخاری را دریافت نمی کند ، زیرا در پی یک قتل مشکوک به خودکشی در خانه خود در لندن درگذشت. در 3 فوریه 1967 ، وی در یک درگیری خشونت بار با صاحبخانه خود ، ویولت شنتون را با یک شات گان به قتل رساند. وی سپس اسلحه را به سمت خود چرخاند و به زندگی خود در سن 37 سالگی پایان داد. اعتقاد بر این بود كه این تهیه‌كننده با استعداد از شایعات مربوط به روابط غیرعادی خود ، مشاجره با گانگسترهای بدنام لندن به نام كری توئینز و تحقیقات به دلیل قتل نوچه نوجوان وی خسته شده بود. صاحبخانه میک قربانی بی گناهی بود که در آتش خشم فجیع جان خود را از دست داد.

 

2- بابی بیسولیل (Bobby Beausoleil)

 

بابی بیسولیل گیتاریست گروه Grass Roots بود. بوسولیل مسیر متفاوتی را طی کرد و عضوی از فرقه بدنام چارلز مانسون شد. خود مانسون نیز یک ستاره راک شکست خورده بود. در جولای سال 1969 ، به دستور مانسون ، بیسولیل وارد خانه معلم موسیقی به نام گری هینمن شد و قبل از اینکه وی را با ضربات چاقو به قتل برساند، سه روز او را شکنجه کرد. هینمن با خانواده مانسون دوست بود.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

این قتل چند روز قبل از قتل های وحشیانه تیت ، که توسط خانواده مانسون نیز انجام شده بود ، رخ داد که جهان را شوکه کرد. بیسولیل از آن زمان در مرکز پزشکی کالیفرنیا در واکاویل حبس و تاکنون 18 بار درخواست بخشش وی از سوی مقامات قضایی رد شده است.

 

1- سید ویسیوس (Sid Vicious)

 

در 12 اکتبر 1978 ، جسد نانسی اسپونگن 20 ساله در کف حمام هتل چلسی در نیویورک کشف شد. نامزد او سید ویسیوس نوازنده گروه Sex Pistols به ضن قتل دستگیر شد.

این حوادث به شرح زیر گزارش شده است: در ساعت 2:30 دقیقه صبح ، اسپونگن از محافظ ویسیوس خواسته بود تا تعدادی قرص دیلودید ، یک مسکن ضد افیونی را به دست آورد. حوالی ساعت 7:30 بامداد ، صدای یک زن مضطرب از اتاق مشترک ویسیوس و اسپوگن شنیده می شد . در ساعت 10:00 صبح ، در ساعت 10:00 صبح ، ویسیوس رسپشن هتل را برای کمک خواست و جسد اسپونگن در زیر سینک دستشویی به حالت افتاده پیدا شد.

ده موسیقی دان راک و متال که مرتکب قتل شدند | از چاقو زدن تا زیرگرفتن قربانیان با ماشین

ویسیوس ابتدا اعتراف به این جنایت کرد اما بعداً اعتراف خود را پس گرفت و ادعا کرد که تمام مدت در خواب بوده است. در سال 1979 ، ویسیوس با وثیقه آزاد شد و چند روز بعد ، مادرش جسد بی جان وی را در رختخواب یافت - ویسیوس در 21 سالگی به دلیل اوردوز هروئین فوت کرد و هرگز به دلیل قتل نانسی اسپونگن محاکمه نشد.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار